Duurzaam innoveren als nieuwe standaard
Wij geloven dat duurzaamheid niet langer een keuze is, maar juist de essentie van productontwikkeling is.
Bij AVZ-Group geloven we dat elke stap telt. Daarom zetten we ons dagelijks in voor een duurzame manier van werken om onze ecologische voetafdruk te verkleinen en CO₂-uitstoot actief terug te dringen. Samen met jou bouwen we aan een toekomst die schoner, slimmer en groener is. Ons doel? In 2050 volledig klimaatneutraal zijn. Daar gaan we vol voor, op meerdere fronten.
We richten ons op het verlagen van ons energieverbruik en het terugdringen van CO₂-uitstoot. In onze productieprocessen zorgen we voor efficiënter gebruik van grondstoffen, minder zaag- en snijverlies, en een zorgvuldige afvalscheiding. Waar het kan maken gebruik van duurzame, recyclebare verpakkingsmaterialen, mits dit de kwaliteit niet schaadt.
We zetten vol in op de verduurzaming van niet alleen onze bedrijfsvoering, maar ook onze producten. Het maken van levenscyclusanalyses (LCA’s) speelt daarin een belangrijke rol. LCA’s geven inzicht in de totale milieu-impact van een product: van grondstof tot recycling/afvalverwerking (einde levensfase).
Duurzaam bouwen wordt bepaald door wet- en regelgeving, wat is vastgelegd in de omgevingswet. Sinds 1 januari 2018 gelden er normen voor de milieuprestatie van nieuwbouwwoningen en gebouwen groter dan 100 m². Om deze milieuprestaties nauwkeurig en consistent te berekenen heeft de overheid de Nationale Milieudatabase opgezet, gebaseerd op de levenscyclusanalyse (LCA) van bouwproducten.
Onze SolidScreens, rolluiken, uitvalschermen én markisolettes zijn opgenomen in categorie 1 van de Nationale Milieudatabase: deze bevat de hoogste betrouwbaarheid. Externe stakeholders beschikken hiermee over de meest relevante data welke gebruikt kan worden bij het ontwerpen en berekenen van de milieu-impact van gebouwen. Met deze aanpak bieden we onze partners en klanten transparante informatie die bijdraagt aan het realiseren van duurzame gebouwen.
Bij AVZ-Group vinden we het niet alleen belangrijk om bij te dragen aan een beter milieu, maar ook aan de maatschappij. Dit komt samen in ons streven naar Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Zo werken we elke dag aan een duurzamere en betere toekomst voor iedereen.
Wij zijn trots op de diverse projecten waarmee we een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij. Of het nu gaat om sponsoring, zoals bij het Solar Team Eindhoven, of het leveren van producten voor evenementen zoals de NAC Street League finaledagen (zie foto’s), we zetten ons graag in. Bijzonder trots zijn wij op onze langdurige partnership met KWF Kankerbestrijding,. Sinds 2010 zetten we ons in met onze eigen merk Tibelly zonweringsdoek voor onderzoek naar huidkanker. Hiermee willen we een mentaliteitsverandering op gang brengen, waarmee het begrip schaduw in een ander licht komt te staan.
Voor ons is het belangrijk om op deze manier ons steentje bij te dragen en we zijn dankbaar dat we via deze initiatieven iets kunnen betekenen voor de maatschappij.
Nieuwsgierig geworden? Ontdek meer over onze projecten en initiatieven!